Wednesday, October 20, 2010

Istoria Romanilor (ep. 7): Boierii

Incepand din secolul al x-lea pe scena politica din Tara Romaneasca si Moldova incep sa-si faca aparitia boierii. Se pare ca primii boieri au fost de origine slavona, apoi pecenegi si cumani si mai apoi valahi. Acestia erau conducatorii comunitatilor rurale si la inceput erau alesi dar foarte repede titlul de boier a devenit ereditar.

Statutul boierului era dat in primul rand de pamanturile detinute acesta fiind si primul criteriu dupa care s-a facut impartirea in micii si marii boieri. Acestia din urma erau marii detinatori de mosii si din randul acestora, domnitorul isi alegea dregatorii, cum ar fi: spatarul (comandantul oastei), logofatul (echivalentul cancelarului), vornicul (echivalentul ministrului justitiei si de interne), vistierul (cel care avea in grija garderoba domneasca si tezaurul), postelnicul (ministru de externe), parcalabul (comandant de cetate de la granita), paharnicul sau stolnicul (cei insarcinati cu degustarea bauturilor domnitorului si cu pregatirea mesei acestuia). Marii boieri erau foarte putini la numar si adesea existau rivalitati intre ei dar uniti ei hotarau cine sa fie domnitor sau cine sa NU mai fie domnitor!

Practic boierii detineau puterea economica, militara si sociala, intotdeauna au cautat sa-si mareasca averile si sa limiteze puterea domnitorului, s-au bucurat de nenumarate privilegii si aveau drept de viata si de moarte asupra amaratilor pe care ii asupreau si nu de putine ori au influentat soarta tarii.


4 comments:

  1. Bai, foarte tari episoadele de istorie. Le-am cam sarit pana acum, dar am avut ceva timp in seara asta si le-am citit pe toate.

    Sper sa faci cat mai multe, spor la treaba!

    ReplyDelete
  2. he he stiam eu ca nu sunt singurul fan! ;)

    ReplyDelete
  3. Jalane8:59 PM

    Hai maaaaaaaaa ca eu m-am declarat fan inca de acum ceva timp!!

    ReplyDelete
  4. corect! :) si sunt sigur ca mai exista fani "nedeclarati"

    ReplyDelete